top of page
חיפוש

מבנה מקהלה .... מתחילים

  • ציפורי שיר
  • 17 ביולי 2021
  • זמן קריאה 2 דקות

11.7.21


שלום לכל משפחת "ציפורי שיר"

השבוע בחרתי לשתף אתכם במספר סרטונים המשקפים את הווי האקדמיה ואת תהליכי העבודה המוסיקאלית המגוונים בכיתות השונות.


כיתת פשוש

המשכנו לתרגל את השיר "כשאהיה גדול", המוכר יותר בשם "שוטי שוטי ספינתי".

העמידה בשתי שורות מדורגות, המכונה – "מבנה מקהלה", שהיא חלק מהותי בלימוד מיומנויות הבמה שאליהם אנו מתוודעים בהדרגה מלמדת ומתרגלת את הילדים השרים את הקשר בין החברים במקהלה ואת ההשפעה ההדדית בין ה"אני" לבין ה"אחר".

בהמשך, למדנו את השיר "הפסנתר" של המשוררת והמלחינה נעמי שמר ועשינו זאת בעזרת חיקוי. לשם כך, נעזרתי במארק המקסים, שכבר הכיר את השיר, ולכן שימש כמודל לחיקוי. החובה לתת לכל אחד את ההזדמנות לעמוד אל מול כולם ולהביא את עצמו בונה ומתרגלת את הביטחון ביכולתם ובכישרונם הפנימי.


כיתת דרור

המשכנו להכיר ולתרגל את השיר "שוטי שוטי ספינתי", שהוא שיר מרובה טקסט (4 בתים שונים). במטרה לתרגל את המילים, השתמשנו בטכניקת "השלמת משפט" ועוד טכניקות נוספות העוזרות בלימוד המילים. לימוד מילות שיר והחובה לזכור את כל המילים בונה ומפתחת את הזיכרון הטבעי המפותח מאד בגיל צעיר ומשכללת אותו ( ראו בסרטון מטה )


כיתת קנרית


שרנו ברצף את ה"קוודליבט" "לעוף", שמקורו בשפה האנגלית ואת מלאכת התרגום שבוצעה על ידי.


מהו "קוודליבט"?

קוודליבט הוא ז׳אנר בו חוברים להם יחד כמה שירים (שניים ומעלה), בדרך כלל שירי עם, אשר מבוצעים באופן בו-זמנית. בשונה מז׳אנר הקאנון בו אותו השיר מושר בכמה קבוצות בזמנים שונים, כאן מראש נלקחים שירים אשר נוצרו בנפרד וחוברו להם יחדיו. הרכבת הקוודליבט איננה מקרית כי אם תוצאה של מלאכת מחשבת, שכן על השירים השונים להתאים זה לזה וליצור ביחד התאמה מלודית והרמונית.

הקוודליבט "לעוף" מורכב משלושה שירים בעלי מכנה משותף – ציפורים, כדור פורח ומטוס.

ומהם מאפייניו ? שלושת הטקסטים כתובים במשלב לשוני המתאים לילדים צעירים. זה בא לילדי ביטוי באוצר המילים המצומצם.

שלושת השירים שונים זה מזה מבחינת המקצב והקונטור המלודי ובכך יוצרים מעין השלמה ומשלימים זה את זה גם מבחינת המנעד, כאשר השיר "ציפורים " מושר במנעד המרכזי, השיר "כדור פורח" מושר במנעד הגבוה, והשיר "במטוס" מושר במנעד הנמוך.

כפי שתראו בסרטון הראשון שרנו את "לעוף", על שלושת חלקיו ברצף. בסרטון השני, התחלנו לעבוד על שילוב של שני שירים בו זמנית, שהיא חלק מתהליך הלמידה והאימון לקראת שירה רב קולית. זוהי משימה לא קלה כלל, אך משמתחילים להצליח ולשמוע את שילוב הקולות המתחברים בהרמוניה נפלאה, החוויה היא נפלאה וממכרת. והילדים , מהופנטים ונהנים מאד מהיכולת שלהם לעבוד יחד וליצור מרקם מוזיקאלי משולב שהם חלק ממנו , מרגש .



בהנאה... ולהתראות מחר,

שלכם....

שירה.

















 
 
 

תגובות


Math Symbols

צרו קשר

 054-4301964

מרכז תרבות כושר ופנאי, רחוב ההגנה 114, רעננה

2021 כל הזכויות שמורות לציפורי שיר

bottom of page